Piliniusz Starszy O firmie
Biznes Calivita
Produkty Calivita
Zestawy
Zakazane
Kontakt

Cynk i jego zapotrzebowanie

Stosując normalna dietę, z reguły dostarczamy zbyt małą ilość cynku.
Brak apetytu, słaby wzrost, lizanie pewnych metalowych przedmiotów, obgryzanie stalowego paska u dywanu, żucie własnych włosów i inne objawy - mogą wskazywać ma niedobory cynku u dzieci.

Dużo cynku człowiek traci podczas pocenia się (organizm traci 3 mg cynku dziennie), ciężkiej pracy fizycznej, uprawiania sportu. Również w stanach stresowych cynk szybko jest eliminowany z organizmu, z tkanki mięśniowej i kości. Niedobór cynku występuje przy marskości wątroby, chorobie Leśniowskiego-Crohna, podczas biegunek, w acrodermatitis enteropathica, przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego (colitis ulcerosa). Według prof. J. Aleksandrowicza siarczanem cynkiem można wyleczyć niedokrwistość sierpowatokrwinkową (50 mg cynku dziennie). Również intensywne kuracje kortyzonem (sterydami), zażywanie pigułek antykoncepcyjnych, zbyt słone lub zbyt słodkie długotrwałe odżywianie powodują zubożenie organizmu w ten pierwiastek.


Niski poziom cynku obserwowany jest też u osób cierpiących paradontopatie (choroby przyzębia) - parodontoza oraz na bulimię (wilczy głód). Na niedobór cynku są często narażone młode kobiety, które w trosce o swoją sylwetkę stosują przeróżne diety niskokaloryczne. Według naukowców dieta dostarczająca dziennie poniżej 2000 kcal nie zapewnia odpowiedniej dawki cynku. U młodych kobiet z uwagi na niedobór cynku, często występują też zaburzenia miesiączkowania. Nieregularnie miesiączkujące kobiety powinny zastosować kuracje cynkiem, zanim sięgną po środki hormonalne.

W skutek niedoboru cynku w organizmie może dochodzić do nadmiernego gromadzenia się trójglicerydów i w efekcie odwrotnego niż odchudzanie - do otyłości.

Niedobory cynku stwierdzono u wszystkich pacjentów szpitalnych, którzy chorowali na: nowotwory, nałogowy alkoholizm, arteriosklerozę i dolegliwości serca, wrzody na skórze, marskość wątroby oraz inne choroby wynikające ze złego odżywiania. Straty cynku są wysokie w cukrzycy, podczas leczenia dializami, lekami moczopędnymi, niektórymi lekami stosowanymi w zapalenie stawów (sterydy) i podczas intensywnego wydzielania potu (przeziębienia, choroby nowotworowe, toksemia organizmu, nadczynność tarczycy). Uszkodzenie tkanek spowodowane chorobami nerek, łuszczenie się skóry lub oparzenia są także przyczyną strat cynku w organizmie.

Niewystarczająca ilość cynku w organizmie może być powodem wolniejszego rozwoju fizycznego, umysłowego i płciowego oraz zupełnego zahamowania wzrostu komórek, a także spowodować bezpłodność. Niedobór cynku w okresie rozwojowym u dzieci prowadzi do opóźnionego dojrzewania i niedorozwoju narządów płciowych oraz do karłowatości.
Cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowanie hormonu wzrostu, insuliny i gonadotropin.

Pożywienie znacznej większości ludzi, nie zawiera odpowiedniej ilości cynku.

Minimalna ilość cynku dziennie, zapewniająca utrzymanie dobrego stanu zdrowia:

Niemowlęta - od urodzenia do 1 roku życia: około 3- 5 mg dziennie

Dzieci - od 1 roku do 3 lat : 8 - 10 mg dziennie
Dzieci - od 4 do 10 lat: 15 mg dziennie

Chłopcy i dziewczęta 11 - 18 lat: 15 mg dziennie (1 tabl. Chelated Zinc)
Mężczyźni: 15 - 50 mg ( 1 tabl. Chelated Zinc lub Mega Zinc
Dziewczęta i kobiety - 12 mg dziennie
Kobiety w ciąży do 75% więcej niż norma - około 30 mg dziennie (2 tabl. Chelated Zinc)
Kobiety karmiące - 40 mg dziennie

Dzieci o dorośli z cukrzyca oraz przyjmujące większe dawki witaminy B6 mają zwiększone zapotrzebowanie na cynk.


Czy można przedawkować cynk?

 


Przedawkowanie cynku występuje bardzo rzadko i przeważnie tylko w wypadku stosowania syntetycznych preparatów cynku w dawkach 80 – 150 miligramów. Zatrucia ludzi cynkiem następują głównie w wyniku spożycia owoców lub warzyw opryskiwanych preparatami cynkowymi lub produktów przechowywanych w naczyniach cynkowych.

 

Konkurentem cynku w organizmie jest miedź i większe dawki cynku mogą zakłócać jej absorbcję. Suplementy cynku wyższe nić 30mg dziennie powinno się stosować razem z suplementacja miedzi ( np. Liquid Chlorophyll, Power Mins lub chelatowane multiwitaminy: Full Spectrum, Lion Kids Multiwitamin+D, Vital do grupy krwi, Super Mega 50).

 

Zbyt duże dawki cynku mogą wywoływać podrażnienie przewodu pokarmowego oraz efekt przeciwny niż małe dawki, czyli działać hamująco na funkcje układu odpornościowego. Długotrwałe przyjmowanie preparatów z cynkiem może powodować obniżenie poziomu miedzi w organizmie. Dlatego też zaleca się, aby osoby stosujące suplementy z cynkiem zażywały jednocześnie miedź (1 mg miedzi na 10 mg cynku). Miedź jest niezbędna do wbudowywania żelaza w hemoglobinę.

 

Pierwszym objawem przedawkowania cynku są wymioty. Niekiedy cynk przechowywany niewłaściwie może wejść w reakcje z kwasami zawartymi w pożywieniu i w ten sposób powodować zatrucia organizmu. Cynk wchodzi także w reakcje wewnątrz organizmu z miedzią powodując niemożność jej wykorzystania. Niektórzy naukowcy z grupy badawczej pod nazwą Massachusetts wiążą chorobę Alzheimera z cynkiem. Sugerują, że cynk wpływa na powstawanie blaszki w mózgowiu osób chorych na tę chorobę.

 


Spożywanie żywności bogatej w cynk nie stwarza zagrożenia jego przedawkowania ponieważ cynk nie kumuluje się w tkankach a jego nadmiar jest wydalany z kałem oraz w niewielkich ilościach z moczem. Nadmierne spożycie cynku jest związana przede wszystkim z wtórnym deficytem miedzi i nie wywołuje objawów specyficznych. Nadmierna ilość cynku może ograniczyć wchłanianie miedzi i żelaza oraz przyspieszyć wydalanie żelaza z organizmu, co może być przyczyną niedokrwistości.

 

Procent cynku wchłanianego z pożywienia do organizmu może być różny i zależny również od stanu środowiska w przewodzie pokarmowym, sprawności enzymów trawiennych oraz mikroflory jelit. Przy diecie mieszanej mięsno-warzywnej wchłonie się około 15-45% cynku zawartego w pożywieniu. Cynk z warzyw nie wchłania się dobrze, dlatego wegetarianie powinni przyjmować dodatkowo suplementację minerałem cynku.

 


Jak się wydaje, podawanie suplementów cynku lub odpowiednio zasobna w ten pierwiastek dieta mogłyby zapobiec wielu zachorowaniom. Autorzy badań chcą jeszcze potwierdzić swoje wyniki w ściśle kontrolowanych warunkach klinicznych. W cynk obfitują na przykład wołowina, wieprzowina, drób, produkty mleczne, żółtka jaj, ryby, nasiona słonecznika, pieczywo pełnoziarniste, drożdże, soja, a także śledzie i ostrygi.

 

Gorączkowe tempo życia sprawia, że pokarm, jaki spożywamy nie zaspokaja zapotrzebowania organizmu na cynk. Tymczasem, jak dowodzą badania, odpowiednio dobrana dieta jest podstawowym źródłem tego pierwiastka. Najbogatsze w cynk są ostrygi zawierające dziesięć razy więcej pierwiastka niż inne źródła. Znacznie mniej łatwo
wchłaniającego się cynku znajdziemy w warzywach, dlatego wegetarianie powinni zwracać szczególną uwagę na takie dobranie diety, która jest bogata w sery, jajka oraz pieczywo pełnoziarniste, a nawet rozważyć zażywanie suplementów.

 

Wchłanianie cynku zmniejszają produkty bogate w błonnik oraz zawierające dużo wapnia i fosforu (m.in.: produkty mleczne, kolorowych napojów w tym Cocacola, środki na nadkwasotę zawierające fosforany).

 


*****

Cynk jest niebieskawo-srebrzystym metalem. Najlepiej wchłania się cynk organiczny występujący w postaci soli cynkowej: glukonianu i asparaginianu. preparaty CaliVita posiadają chelatowe wiązania minerałów. Dlaczego cynk - chelat?
Chealteren (chelatowany) nazywa się proces, w którym minerały zostają przerobione do formy w których przyswajalność jest najlepsza. W badaniach John Bastry College of Naturopathic Medicine (USA) pokazało się, że przyswajalność minerałów w formie Chelatów jest dużo wyższa, niż preparatów np. Gluconateow, czy Citratow. Normalne związki mineralne w klasycznych preparatach cynkowych( np. siarczanu cynku), są połączone za pomocą wiązań soli i rozpuszczają się w kwasach żołądkowych. Zadaniem kwasu żołądkowego jest przygotowanie pożywienia do przejścia przez ścianę jelita, jednak traci się dużo, jeśli chodzi o działanie minerałów z uwagi na reakcje kwasów oraz wiążące działanie
błonnika bądź tłuszczów z pożywienia.

 


Na przykład trzymając cegłę w jednej ręce, łatwo jest ja wyrwać - to są wiązania solne.
Jeśli trzymałoby się tą samą cegłę za pomocą 6 rąk, to nie byłoby już takie łatwe. Te silne "ręce: - wiązania to CHELATY – substancje przyczepione do aminokwasów. To umożliwia aż do 10-krotnie wyższą przyswajalność, ponieważ aminokwasy - białka chelatowe służą tu jako środek transportu minerałów przez ścianę jelita.

 


*****

Najlepsze preparaty na rynku mają podaną zawartość czystego cynku, jeśli nie, można się kierować dawką zalecaną dziennie (np. jeśli wg opakowania 50 mg odpowiada ok.330% dziennego zapotrzebowania to chodzi prawdopodobnie o czysty cynk). Cynk wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Zażywanie preparatów cynku organicznego, witaminy C i beta caroten jednocześnie, przyczynia się do szybkiego wyleczenia kataru, trądziku pospolitego, owrzodzeń żylakowatych, oparzeń, trudno gojących się ran, wyprysków, chorób oczu i wielu innych.

 

Chelated Zinc i Mega Zinc jako CYNK ORGANICZNY w postaci tabletek, jest suplementem diety uzupełniającym dietę w cynk, a także pomagającym likwidować przyczynę powstawania nieświeżego oddechu, ponieważ zawiera chelatowy związek cynku, który ma unikalną zdolność do łączenia się ze związkami zawierającymi siarkę i powodującymi
przykry zapach z ust. Własności tej nie posiadają nieorganiczne związki cynku. Zatem Chelated Zinc i Mega Zinc - chelatowany cynk likwiduje, a nie maskuje przyczynę nieświeżego oddechu. Nie zawiera cukru. Jest niezbędnym do życia mikroelementem.


Chelatowany cynk występuje w wielu preparatach witaminowo-mineralnych CaliVita International. Preparaty CaliVita posiadają formę organicznego cynku w postaci chelatu. Jest to najlepsza naturalna forma cynku. Preparaty CaliVita wytwarzane z naturalnych surowców, w których składniki mineralne występują w formie chelatowej, gwarantują największą przyswajalność.


Oto poszczególne produkty CaliVIta, które w 1 kapsułce lub tabletce zawierają cynk w ilości:

 


Mega Zinc - 50mg czystego cynku organicznego
Chelated Zinc - 15mg czystego cynku organicznego
Pro State Power - 15 mg
Super Mega 50 - 15 mg

VirAgo - 10mg
Full Spectrum - 10 mg cynku
New Life - 8 mg
Vital do grupy krwi "A" i "AB" - 8 mg
Power Mins - 7,5 mg

Senior Formula - 5 mg
Smokerade - 5 mg
Energy&Memory - 5 mg

Vital do grupy krwi "O" i 'B" - 5 mg
ImmunAid - 3 mg
Menopausal Formula - 3 mg

Lion Kids Multiwitamin oraz Lion Kids Multiwitamin + D - po 2 mg cynku

 


Stosowanie cynku zaleca się szczególnie w okresie jesienno – zimowym (grypa, angina,  przeziębienie) oraz powinny go przyjmować osoby stosujące mało urozmaiconą dietę np. alergicy, osoby nadużywające alkoholu (schorzenia wątroby, nerek) oraz młodzież w okresie intensywnego wzrostu i osoby w podeszłym wielu. W przypadkach, kiedy pragniesz osiągnąć szybsze wzmocnienie systemu immunologicznego lub gojenie się ran, cynk można przyjmować w postaci suplementu jednoskładnikowego Chelated Zinc 15mg lub mocniejszy -Mega Zinc 50mg. Dawkowanie: 2 - 3 tabletki dziennie po posiłku. Aby cynk był lepiej wchłaniany przez organizm powinien być przyjmowany rano.

Powrót

O firmie   Współpraca   Produkty   Zestawy   Zakazane   Kontakt